پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
30 فروردين 1399 - 16:18
گزارش تحلیلی

شیوع کرونا و لزوم هوشیاری مضاعف درباره دشمن

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود (به مناسب نیمه شعبان)هشدار و بیدارباش ظریفی را مطرح کرده و فرمودند: «مسئله کرونا ما را از توطئه دشمن‌ها غافل نکند، از توطئه استکبار غافل نکند؛... .
نویسنده :
امیر رفیعی
کد خبر : 6058

پایگاه رهنما:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود (به مناسب نیمه شعبان) و در لابه‌لای نکاتی که درباره کرونا فرمودند، هشدار و بیدارباش ظریفی را مطرح کرده و فرمودند: «مسئله کرونا ما را از توطئه دشمن‌ها غافل نکند، از توطئه استکبار غافل نکند؛ [چون]دشمنی استکبار هم با اصل نظام جمهوری اسلامی است. اینکه کسی خیال کند که ما دشمنی نکنیم تا با ما دشمنی نکنند، این نیست؛ اصل نظام جمهوری اسلامی، اصل مردم‌سالاری اسلامی از نظر آن‌ها قابل‌قبول نیست، قابل‌فهم نیست و قابل تحمّل نیست.».

اما چرا در چنین شرایطی که کل دنیا سرگرم بحران کروناست، رهبر انقلاب درباره عدم غفلت از دشمن هشدار می‌دهند؟
پیش از پاسخ به این سؤال، باید گفت: مسئله عدم غفلت از دشمن یکی از دغدغه‌های همیشگی رهبر انقلاب بوده و بار‌ها نسبت به آن هشدار داده‌اند. برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ «باید بیدارباشیم؛ باید هوشیار باشیم؛ باید آمادگی‌های خودمان را حفظ کنیم؛ نبایستی غافلگیر بشویم. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: وَ اللهِ لَا اَکونُ کَالضَّبُعِ تَنامُ عَلى طولِ اللَدم؛ (به خدا قسم به‌مانند کفتار نیستم که با آهنگ ملایم مى‏خوابد تا شکارچى در رسد و غافلگیرش نموده شکارش کند.) ما باید این‌جوری باشیم؛ نمی‌توانیم به خواب برویم، نمی‌توانیم غفلت کنیم؛ نمی‌توانیم کید دشمن را نادیده بگیریم. باید بیدارباشیم. این بیداری اقتضائاتی دارد؛ یکی از اقتضائاتش همین برادری و محبت است که باید داشته باشیم.» (۲ آذر ۱۳۹۶)
- «یکی از نکاتی که بنده اصرار دارم تکرار کنم و نگذارم از ذهن کسی بیرون برود، حضور دشمن و ترفند‌های دشمن است. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: مَن نامَ لَم یُنَم عَنه، اَخَا الحَربِ اَرِق؛ (مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است و هر که از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او نخواهد خفت) اگر شما در سنگر خوابتان برد، در سنگرِ مقابل شما -که دشمن شما است- ممکن است چشمی بیدار باشد، علیه شما فعّالیّت کند؛ نباید خوابتان ببرد، مراقبت را نباید فراموش کنید؛ در همه‌ی امور. مسئولان مخاطبان اوّل این سخن‌اند. دشمن مشغول دشمنی است، کار‌های گوناگونی انجام می‌دهد؛ منتها به فضل الهی، به توفیق پروردگار، ملّت ایران و مسئولان کشور آبدیده شده‌اند.» (۱۲ مرداد ۱۳۹۶)
- «کشور امروز خوشبختانه درگیر جنگ نظامى نیست، امّا درگیر جنگ سیاسى است، درگیر جنگ اقتصادى است، درگیر جنگ امنیتی است و بالاتر از همه درگیر جنگ فرهنگى است؛ درگیر جنگ است. یعنى این را اگر کسى نداند، آن‌وقت خواب خواهد ماند. همین‌قدر که ندانید دشمن درصدد حمله است و این حمله از کجا است و چگونه است، باید مطمئن باشید شکست می‌خورید؛ باید بدانید که دشمن چه‌کار می‌کند. امروز صحنه‌ى کشور این است. اینکه ما میگوییم «جنگ فرهنگى»، «جنگ اقتصادى»، این هیچ منافات ندارد بااینکه احساس آرامش هم در کشور بشود. ما طرفدار احساس امنیتیم، ما می‌خواهیم احساس امنیت بشود؛ یعنى بگیروببند و بزن‌وبکوبی وجود نداشته باشد؛ همه احساس امنیت بکنند؛ ما این را دوست می‌داریم؛ این منافات ندارد با آن حرفى که گفتیم که دشمن دارد به شکل ویژه‌ى ممکن با ما مبارزه می‌کند. آن شکل ویژه را باید شناخت و راه مقابله‌ى با آن را پیدا کرد؛ انواع و اقسام شیوه‌ها هست؛ منتها حالا بعضى‌ها نمی‌خواهند این را بفهمند، نمی‌خواهند باور کنند، چون اگر چنانچه باور کنند تکلیف به گردنشان می‌گذارد؛ بعضى‌ها هم کشش آن را ندارند. امّا واقعیت قضیّه این است؛ یعنى امروز در زمینه‌هاى مختلف - همان‌طور که عرض کردیم، هم در زمینه‌ى اقتصادى، هم در زمینه‌ى فرهنگى، هم در زمینه‌ى سیاسى - یک جنگى در کشور وجود دارد. وَ اِنَّ اَخَا الحَربِ الاَرِق؛ کسى که اهل مبارزه است بیدار است؛ بعد فرمود: وَ مَن نامَ لَم یُنَم عَنه؛ اگر شما در جبهه خوابت برد، معنایش این نیست که طرف مقابل هم خوابش برده و او هم غافل است؛ اگر تو از او غافل شدى، نشانه‌ى این نیست که او هم از شما غافل است؛ نخیر، شما ممکن است خوابت ببرد، [امّا]او بیدار باشد؛ این را باید توجّه داشت؛ لذاست که عرصه عرصه‌ى مهمی است. (۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴) این‌ها تنها چند نمونه از ده‌ها تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره لزوم عدم غفلت از دشمن است. واقعیت آن است که در این ایام که همه دنیا درگیر کروناست، آمریکایی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی احساس فرصت کرده و معتقدند در این اوضاع می‌توان به جمهوری اسلامی ضربه زد. برخی تحلیلگران و رسانه‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر به‌صراحت گفته‌اند دولت آمریکا باید از فرصت کرونا استفاده کرده و ایران را بیشتر تحت‌فشار بگذارد. برخی از این احمق‌ها حتی رویای براندازی جمهوری اسلامی با کرونا را هم مطرح کرده‌اند! مخالفت دولت آمریکا با اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران، یک نمونه عینی از این دشمنی‌های بی‌پایان است.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت آمریکا- ۶ فروردین ۹۹- هم‌زمان با گسترش شیوع کرونا در ایران و دیگر کشور‌های جهان در اظهارنظری گستاخانه گفت: «فشار حداکثری بر ایران ادامه می‌یابد». اما مسئله فقط به فشار‌های اقتصادی برنمی‌گردد. آمریکایی‌ها نشان داده‌اند به هیچ‌کدام از اصول بین‌الملل و اخلاقی پایبند نیستند. گزارش اخیر نیویورک‌تایمز درباره افکار و برنامه‌های آمریکا علیه ایران قابل‌تأمل است. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از چند مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گزارش کرد مایک پمپئو، وزیر خارجه، چندی پیش تلاش کرده بوده دونالد ترامپ را برای حمله به نیرو‌های نظامی ایران ترغیب کند، اما در نهایت ترامپ تنها به حمله به چند پایگاه شبه‌نظامیان شیعه عراقی موردحمایت ایران بسنده کرده است. آن‌طور که نیویورک‌تایمز نوشت پمپئو در جلسه با رئیس‌جمهوری آمریکا از حمایت رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ریچارد گرنل، سرپرست سازمان اطلاعات ملی هم برخوردار بوده، اما به گزارش این روزنامه جان اسپر وزیر دفاع و همچنین فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا نسبت به پیامد‌های چنین حمله‌ای به مواضع نیرو‌های نظامی ایران و خطر آغاز یک جنگ تمام‌عیار هشدار داده‌اند. گزارشگران نیویورک‌تایمز نوشتند ترامپ در نهایت با نظر وزیر دفاع خود موافقت می‌کند و تنها دستور به هدف قرار دادن شبانه چند مقر گروه‌های شیعه را صادر می‌کند. نیویورک‌تایمز نوشت پمپئو استدلال کرده بوده که شیوع ویروس کرونا در ایران حکومت این کشور را در شرایط دشواری قرار داده و یک پاسخ سخت نظامی می‌تواند رهبران ایران را وادار به آمدن به‌پای میز مذاکره کند! بله! ما با چنین دشمنی مواجه هستیم. آن‌قدر خبیث که از شیوع یک ویروس هم برای ضربه زدن به دیگران نمی‌گذرد و البته آن‌قدر احمق که از حمله نظامی به دنبال کشاندن ایران پای میز مذاکره است. در روزگار شیوع کرونا، در برابر چنین دشمنان خبیثی باید به شکل مضاعف هوشیار بود.

ارسال نظرات